24 April 2008

Maklumat Penting Berkaitan Hakmilik Strata

TAKRIF

Hakmilik yang dikeluarkan kepada bangunan berbilang tingkat yang lebih daripada 2 tingkat. Unit-unit yang dikenali sebagai petak-petak hendaklah dengan maksud jual.
Contoh : Rumah pangsa, kondominium, rumah kedai dsb.
MENGAPA PERLUNYA HAKMILIK STRATA?

Ianya sebagai bukti pemilikan bagi tujuan urusniaga.
Contoh: Pindahmilik, gadaian, pembahagian pesaka dsb.
HARTA BERSAMA
Merujuk kepada mana-mana bahagian lot yang tidak terkandung dalam mana-mana petak.

Contoh : Tempat letak kereta, lif, tangga, kolam renang dsb.
SIAPA YANG PATUT POHON HAKMILIK STRATA?

Pemaju/pemilik asal perlu pohon hakmilik strata tidak lewat daripada 6 bulan selepas keluar CFO.

SEBAGAI PEMBELI HANYA TERLIBAT BERKAITAN URUSAN PINDAHMILIK:-

i) Menandatangani Memorandum of Transfer.
ii) Menjelaskan duti setem.

HAK-HAK PEMILIK PETAK
i) Boleh buat urusniaga
ii) Mengundi Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) dan Mesyuarat Agung luar biasa dengan syarat (mesti bayar wang tabung pengurusan)
iii) Hak ke atas harta bersama ikut unit syer.
iv) Hak untuk dapat khidmat bekalan air, elektrik, pembetungan, perparitan, pungutan sampah dsb.
v) Hak meneliti rekod dan akaun Perbadanan Pengurusan.

TANGGUNG JAWAB UTAMA PEMILIK PETAK

i) Bayaran tabung pengurusan
ii) Patuh undang-undang kecil yang berkuatkuasa.
iii) Hadir Mesyuarat Agung Tahunan & Luar Biasa.
iv) Patuh undang-undang pihak berkuasa awam/tempatan berhubung petak yang dimiliki.Peringatan:-
Jika tidak membayar tabung pengurusan:-
i) Petak boleh disita dan harta alih boleh ditahan.
ii) Boleh disaman di mahkamah.

LARANGAN TERHADAP PEMILIK PETAK

i) Guna petak yang menyalahi undang-undang.
ii) Guna bahan api yang boleh mendatangkan asap atau bau yang busuk.
iii) Buang sampah atau jatuhkan sampah.
iv) Pelihara binatang yang boleh menyebabkan ketidakselesaan kepada penghuni lain.

TABUNG PENGURUSANi) Diuruskan oleh Perbadanan Pengurusan sebelum ujudnya Perbadanan Pengurusan bayaran adalah kepada pemaju.

Tabung Pengurusan meliputi:-

a) Yuran Pengurusan/caj perkhidmatan harta bersama.
b) Premium Insuran Kebakaranc) Akaun Khas (sinking fund)
d) Cukai Tanah

ii) Pemilik perlu bayar sendiri cukai taksiran kepada PBT.

iii) Cukai pintu dan kemudahan yang diberikan oleh PBT untuk:-
Jaga kebersihan
Mengutip sampah
iv) Cukai pintu berasaskan nilai tahunan satu petak.
PERBADANAN PENGURUSAN

Sebuah Perbadanan yang boleh mendakwa dan didakwa. Ia tidak perlu didaftarkan dengan Pendaftaran Syarikat/Pertubuhan. Mesti mempunyai menterai/”common seal”.

PERLU WUJUD PERBADANAN PENGURUSAN

Bertindak sebagai badan yang bertanggungjawab ke atas harta bersama sebagai contoh untuk :

i) Cat bangunan

ii) Selenggara lif

iii) Kebersihan

KEWUJUDAN PERBADANAN PENGURUSAN
i) Kos Sederhana : Wujud secara automatik

ii) Kos Rendah : Wujud setelah 50% unit syer dipindahmilik/pindah milik 100%

PERBADANAN PENGURUSAN KOS SEDERHANA

i) Apabila Buku Daftar Strata dibuka maka Perbadanan Pengurusan wujud secara automatik. Pemaju/Pemilik Asal merupakan ahli tunggal dalam Perbadanan Pengurusan tersebut yang bertindak mengendalikan segala penyelenggaraan di atas harta tersebut.

ii) Setelah tamat tempoh percubaan (selepas 1/3 unit syer telah dibuat pindah milik) pihak Pemaju dikehendaki mengadakan satu Mesyuarat Agung Tahunan Pertama di mana Perbadanan Pengurusan tersebut akan dianggotai oleh pemilik-pemilik petak.

PERBADANAN PENGURUSAN KOS RENDAH

i) Perbadanan Pengurusan Kos Rendah tidak wujud secara automatik setelah Buku Daftar Strata dibuka. Ia akan wujud setelah ½ unit syer dibuat pindahmilik atau 100% keseluruhan petak dibuat pindahmilik.

KUASA PERBADANAN PENGURUSAN
i) Tentukan kadar bayaran

ii) Beli, sewa, perolehi harta alih untuk kegunaan harta bersama

iii) Patuhi notis/arahan pihak berkuasa untuk lakukan ke atas harta bersama

iv) Ambil tindakan ke atas pemilik yang tidak patuh undang-undang.

Nota: Pemilik Petak boleh bangkitkan di dalam AGM sekiranya tidak berpuas hati terhadap kadar bayaran yang telah ditetapkan oleh Perbadanan Pengurusan.

TANGGUNGJAWAB PERBADANAN PENGURUSAN

i) Pamerkan nama dan alamatnya di pintu masuk lot.
ii) Sediakan kemudahan asas seperti peti surat, papan kenyataan dsb.
iii) Insurankan bangunan dari kebakaran
iv) bayar cukai tanah, premium insuran dll.

MESYUARAT PERBADANAN PENGURUSAN

2 jenis:
i) Mesyuarat Agung Tahunan (AGM)
ii) Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM)

Cara Keputusan

i) Angkat tangat (show of hands)
ii) Buang Undi (poll)
iii) Sebulat suara (unanimous resolution) untuk:-

· Tamat pecah bahagi bangunan
· Beli tanah diluar lot.
iv) Kelebihan suara (simple majority) ketika wujud perkara-perkara yang diperlukan keputusan sebulat suara.
v) Ketetapan khas (special resolution)

UNDANG-UNDANG KECIL
i) Tujuan untuk kawal selia bangunan.
ii) Boleh dipinda melalui ketetapan khasiii) Mesti dipatuhi oleh semua pemilik petak dan Perbadana Pengurusan.
iv) Mesti disimpan untuk pemeriksaan oleh mereka yang berkepentingan.

PERBADANAN PENGURUSAN GAGAL

i) Lantikan orang/badan oleh PBN sekiranya PP tidak berfungsi dengan baik.ii) Lantikan Pentadbir dan Mahkamah.
PENUTUP
i) Perbadanan Pengurusan penting untuk urus skim strata
ii) Hidup dalam bangunan bertingkat adalah secara komuniti bersama
iii) Setiap pemilik ada hak keatas petaknya disamping turut menjaga harta lain secara bersama.

Tiada ulasan: